Săptămâna trecută, la inițiativa BCR Leasing Rally Team, am avut onoarea de a participa la Raliul Transilvaniei în calitate de spectator, dar și de copilot. Deși nu sunt amator de adrenalină și senzații tari, am acceptat invitația pentru că este o experiență unică în viață.
Raliul Transilvaniei
Recunosc că singura mea experiență legată de raliu a fost pe jocurile de calculator. Deși am avut experiență zero, am plecat cu multe cunoștințe de la Raliul Transilvaniei. De exemplu nu am știut că pe vremuri raliul avea loc pe Dealul Feleacului și că toți piloții porneau deodată exact ca la Formula 1. Dar după mai multe evenimente nefericite s-a decis că fiecare mașină trebuie să pornească individual.
Experiența mea de copilot s-a întâmplat la 10 km de Huedin între localitățile Călățele și Ciuleni. Deși am discutat cu toți cei care au fost înaintea mea, am căutat motive să nu mă urc în mașină. Știam că asta nu e de mine.
După ce am fost echipat pentru cursă am avut onoarea de a mă urca la bordul mașinii Ford Fiesta R5 alături de pilotul Edwin Keleti care este numărul 2 conform CNR.
Am trăit experința drifturilor, frânelor bruște și a intrării în curbe la viteză mare, ceea ce mi-a dat de înțeles că Fast and Furios este o glumă proastă. Ficțiunea nu este totuna cu realitatea. Deoarece nu prea sunt obișnuit să stau în dreapta, când intram la viteză mare în curbă, aveam de fiecare dată senzația ba că vine o mașină din contrasens, ba că urmează să ne răsturnăm. Tot sentimentul a fost amplificat deoarece nu eram eu cel care avea controlul mașinii, deși eram pe mâini bune.
Pe toată cursa am fost strâns legat de scaun datorită centurilor care nu m-au lăsat deloc să mă mișc înafară de picioare, mâini și puțin gâtul. Centurile erau atât de sigure încât la orice eveniment neprevăzut eram în siguranță.
Am aflat niște lucruri interesante despre raliu care într-o anumită situație seamănă cu echitația. Pilotul execută ceea ce îi dictează copilotul. În plus, fiecare mașină este personalizată în funcție de preferințele șoferului exact ca și hainele pe care le purtăm. Adică anumite setări de la o mașină nu se vor potrivi și la un alt șofer.
Edwin Keleti şi Botond Csomortani au terminat Raliul Transilvaniei pe locul 5, din cauza unor defecțiuni tehnice, dar din fericire au rămas tot pe locul 2 în clasament. Singura lor consolare a fost că au reușit trei victorii la probele speciale.