Cât timp folosim pentru a gândi vestimentația de succes pentru întâlnirea de afaceri? Dacă vrem să facem o impresie bună, cu siguranță alegerea este o provocare, în final timpul alocat pregătirii justificându-se prin impresia lăsată. Îmbrăcămintea, accesoriile, gesturile și atitudinea dictează identitatea vizuală a individului la prima impresie, în proporție de 55%.
În afaceri, când miza este mai ridicată, prima impresie desemnează poziția de start a negociatorului și de multe ori dă și verdictul discuției, în favoarea celui îmbrăcat adecvat.
3 tipuri de ținute din mediul profesional
Ținuta vestimentară este tratată ca o chestiune de respect pentru partenerii sociali. În mod spontan, tindem să asociem persoanele îmbrăcate corect cu unele însușiri precum inteligența, rafinamentul, credibilitatea, exigența și chiar succesul. În viața profesională, codul vestimentar occidental ne pune la dispoziție trei opțiuni, în funcție de persoanele cu care interacționăm, de ambianță și de mesajul pe care vrem să-l transmitem:
Cum arată vestimentația de succes
Ținuta casual
Aceasta, oferă individului în cauză libertate de mișcare și dezinvoltură. Ne este permis să purtăm jeans, tricou sau cămașă peste pantaloni, atât timp cât nu suntem în poziția de a interacționa cu persoane din exterior sau clienți. Este ținuta care ne pune cel mai bine în evidență personalitatea și oferă o notă relaxantă, fără a ni se interzice extravaganța.
Ținuta smart-casual
Reprezintă compromisul ce oferă purtătorului atitudinea unui om relaxat și imaginea profesională necesară în afaceri. Este adecvată majorității joburilor care impun credibilitatea unui om de afaceri, dar totodată relaxat.
Cămașa purtată într-o ținută business-casual este de preferat să fie cu mânecă lungă, chiar și vara, dar nu se impun anumite culori sau țesături, iar cravata rămâne opțională. Tricoul, alb și cu guler, va fi purtat doar în cadrul întâlnirilor outdoor. Nu sunt admisă jeanși, pantaloni scurți sau sport la o astfel de ținută, iar șosetele suficient de lungi se asortează cu pantalonul din bumbac, lână sau doc. Pentru business-casual, pantofii aleși vor fi din piele, asortați la curea, și sunt excluse sandalele sau încălțămintea sport. În privința accesoriilor se recomanda un ceas, iar dacă se aleg și alte accesorii, este bine ca acestea să fie discrete.
Ținuta business
Comunică imaginea persoanei care o poartă, dar indică și informații despre compania pe care o reprezintă aceasta, atât prin vestimentație, cât și prin atitudine. Costumul, cămașa cu mânecă lungă și cravata sunt obligatorii pentru vestimentația business-formal.
Dar ce face diferența între o ținută business și o ținută business reușită? O vestimentație simplă, dar de foarte bună calitate.
La categoria business-formal se înscriu cei cu statut social și financiar înalt, astfel vom prefera costumele pe comandă sau de designer, în locul celor comune, „de gata”, în culori sobre (negru, gri sau bleumarin) și pantofii din piele lucrați manual, de preferință negri. Un ceas costisitor întărește ideea de putere financiară și atestă statutul ierarhic. Manșetele cămășii nu trebuie să depășească cu mai mult de 2cm mânecile sacoului, iar butonii acestora sunt mai degrabă bijuterii sobre. Acul de cravată și ceasul sunt accesorii conservatoare, care merg pe aceeasi linie. Cravata albă sau neagră oferă o notă mai rigidă, aceasta fiind adecvată altor tipuri de reuniuni.
Reguli practice la vestimentația de succes
1. Definește mesajul pe care vrei să-l transmiți despre tine și despre compania ta
2. Informează-te cu privire la mediul în care va avea loc întâlnirea
3. Evaluează mesajul sugerat de fiecare articol și accesoriu vestimentar din componența ținutei tale
Cum arată vestimentația ta de succes?